e-Zdar - logo

Cyklistické výlety

pro lyžaře    mapa Žďáru    home  

zpět na cyklistiku

cyklotrasy značené

Závod míru

cyklostezka ve Žďáře

opravny a prodejny

 

další typy na spřáteleném webu

 Na této stránce se budou postupně objevovat typy na výlety pro všechny cyklisty. Najdou zde své rodiny s dětmi i cyklisté s fyzičkou, kterou jen tak někdo nemá. Společným rysem těchto výletů bude to, že Vás přivedou k čemusi zajímavému a nejsou pouhou projížďkou krajinou. Pro orientaci na těchto trasách je potřeba mapa Žďárských vrchů 1 : 50 000, vydanou Klubem českých turistů, není-li v popise uvedeno jinak.

Pro zjednodušení bude v následujících popisech použito této stupnice hodnocení sjízdnosti cest:
stupeň č. 1 - asfaltové cesty vhodné i pro sportovní silniční kola
stupeň č. 2 - asfalt s horším povrchem a dobře sjízdné polňačky a lesní cesty sjízdné i na silničních kolech.
stupeň č. 3
- polní a lesní cesty horšího charakteru, kde uplatníte trekingová a crosová kola
stupeň č. 4 - cesty a pěšiny kde se uplatní speciální stroje - horská kola. 

připomínky, poznámky k projetým tratím a případné typy můžete posílat na ezdar@centrum.cz - předmět typy na výlety

12.8.2003 -č. 15 Jihovýchodní žďárský okruh. Sportovní okruh pro silničáře s velice kvalitním povrchem, malým provozem, nenáročným profilem a pěkným prostředím. Od loňska nový povrch ze Žďáru přes Jámy do Hliného, nově perfektní povrch dále až na křižovatku Veselíčko/Slavkovice. Potom už přes Veselíčko a Mělkovice do Žďáru, celkem necelých 18 km, poslední 2 km po silnici 1. tř. Pozor před Veselíčkem, ve Veselíčku a za Mělkovicemi 3× železniční přejezd. Vždy přehledný a bezpečný.

31.3.2003 -č. 14 Východní žďárský okruh. Jarní pro zaryté silničáře. 19 km po silnicích s malým provozem po trase Žďár, Vysoké, Lhotka, Veselíčko, Jámy, Žďár. Na posledním úseku se výrazně zlepšil povrch, který dostal vloni nový, dobře válcovaný koberec. Kdo by na Veselíčku cítil, že je to nad jeho síly, může to říznout přímo na Žďár, nebo načerpat síly u orchestrionu v hospůdce. Ale mají tam pozdní otvíračku. V 17.00 hod. ve všední den. Celá trasa stupeň sjízdnosti č. 1, největší převýšení do Vysokého, potom je to jednoduše sjízdný okruh bez nároků na fyzičku.

30.3.2003 -č. 13 Ze Sázavy proti Sázavě. Na jaře zase musíme pozvolna. Dáme si asi 14 km. Viz. obr. Ze Žďáru po silnici přes Hamry do Sázavy. Hned za mostem po rychlém sjezdu zatočíme doprava a vrátíme se proti proudu řeky Sázavy po Posázavské cyklostezce. V Najdku a Hamrech najdeme i vhodné občerstvovačky. Ze sázavy do Najdku to bude spíš na trek nebo crosový stroj, jinak asfalt s nenáročným profilem. Kdo to má rád do kopce, může jet obráceně, (proti směru hodinových ručiček) aby si vychutnal stoupání ze Sázavy.

12.6.2002 –č. 12 Z Nového Města na Rosičku. Z Města se vydáte na západ po Posázavské cyklostezce přes Petrovice, lze je objet po silničce zemědělců, (viz. mapka) Slavkovice, Veselíčko a Mělkovice s hospodou s orchestrionem do Žďáru. Ve Žďáře se dáte na jih ke Žďasu a. s. a po modré tur. značce lesní silničkou pojedete do babínských lesů ke Křížku. Od něj po žluté až na silnici do České Meze, přes ni pak do obce Rosička a na stejnojmenný kopeček s rozhlednou, kterou už z dálky těžko přehlédnete, pokud nebude mlha, ale to nemá smysl ji hledat. Zpět pojedete z obce Rosička do obce Sázava na řece stejného jména a odtud zase po značené Posázavské cyklostezce do Hamrů nad Sázavou. Z Hamrů se hodí Žďár objet ze severu kolem jezírka Vápenice na Pilskou nádrž. Dostanete se tam po lesní silničce na kterou v Hamrech odbočíte pod pod železniční podjezd. U Piláku se můžete osvěžit koupelí a občerstvit v četných občerstvovnách. Potom se hlavní silnici vyhnete tak, že pojedete přes Zelenou horu s kostelem sv. Jana Nepomuckého do Vysokého, Lhotky a polňačkou na Jiříkovice. Přes Harusák už je to do Města kousek. Většinou se jede po silnicích málo frekventovaných, často po lesních silničkách, ale jsou tam i úseky polních cest. Tedy sjízdnost většinou stupeň č. 1 až 2, vyjímečně 3. Mapa a profil trati jsou zde.

25.5.2002 –č. 11 Výlet od návštěvníka stránek - pana Hrdličky. Jde po silničkách a má i úsek po polňačce.
Po rovině na Žďársku.
Nabízím trasu po rovině-vede hodně údolím podle potoků-je vhodná i pro lidi kteří mají málo naježděno. My jsme začínali ve Sněžném, odtud po červené na Blatiny, dále okolo hotelu Devět skal. Asi 1 km za hotelem doprava na Březiny a Pustou Rybnou. Zde se jede do kopce až k Betlémskému kopci. Následuje 2 km sjezd do Borové. V Borové okamžitě sjedeme ze státovky na Poličku doprava na místní silnici. Nyní pojedeme údolím Bílého potoka přes několik vesnic, které na sebe navazují, takže nevíme kde která končí a druhá začíná. Z Borovnice  jedeme kolem Svratky na Jimramov. Z Jimramova se vydáme údolím Fryšávky do Sněného. Zde sice jedeme proti vodě, ale není to nijak prudké, kopec je až před Sněným. Trasa by se dala jet i obráceně.
Po cestě je moné se občerstvit v Blatinách, u hotelu, v Borové,v Jimramově a ve Sněném. Zde nabizím orientační mapu (snezne), případně mě pište (karrr@seznam.cz).

27.7. -č. 10. Přehrada na Bohdalovském potoku zatím chybí na mapách. Já jsem Vám ji na mapě vyznačil nepřehlédnutelnou fialovou barvou. Na fotu je jí jen malá část, větší část je vlevo za poloostrovem. Postavili ji před několika málo lety na ochranu Ostrova nad Osl. před přívalovými dešti, které tam způsobili několikrát záplavy. Je dostatečně velká a hluboká aby byla turisticky zajímavá a je pro většinu lidí zvyklých na české rybníky koupatelná, přes to, že když vyteče z Rendlíčku protéká přes Kotlasy, což jí na čistotě nepřidá. Hezký výlet si můžete udělat, když ji navštívíte třeba po trase Žďár n. S., Vatín, Sazomín a Ostrov nad Oslavou. V Ostrově za hospodou u Lázničků vpravo na Radostín a hned za mostkem přes potok zase vpravo na Kotlasy. Asi po 1200 m uvidíte vpravo panelovou cestu se závorou, která vede na hráz přehrady. Zpátky to vezměte přes Kotlasy, Březí n. O., Nové Veselí, Budeč a Radonín. Celkem asi 22 km po pěkných asfaltkách se sjízdností 1, jenom z Březí do N. Veselí je povrch trochu drncavý. Kdo by se chtěl vyhnout frekventované silnici ze Žďáru do Ostrova, může si cestu prodloužit přes Jámy a Obyčtov a v Ostrově okouknout druhou hospodu, kterou jim tam postavil J. B. Santini.

26.7. -č.9. Na kole do pralesa se dostanete pohodlně na silničním kole. Ze Žďáru vyjedeme na sever do Stržanova. Cyklostezku opustíme na parkovišti před Tokozem a vydáme se po silnici 1. tř. č. 37. Asi 300 m nad benzinovou pumpou si vpravo od silnice můžeme prohlédnout historický hraniční kámen na staré hranici Čech a Moravy. ve Stržanově můžeme buď pokračovat po frekventované silnici až na křižovatku se silnicí č. 350, kde odbočíme vpravo na Světnov, nebo odbočit po zelené tur. zn. ke Strži. Od Srtžanova skoro ke Strži dojedeme po polní asfaltce, ale potom odbočíme asi 200 m pod hrází u Stržského potoka ze zelené tur. zn. vlevo, protože dál je to po ní nesjízdné a pokračujeme do světnova po silničce nad chatami. Kdo dá přednost jízdě po hlavní silnici, může si u křižovatky na Světnov všimnout vpravo od silnice pahorku osázeného nepříliš vzrostlými borovicemi. Je to kopec navezený z komunálního odpadu a ze slévárenského písku - odpadu ze Žďasu. Ze Světnova vyrazíme dál po silnici do Cikháje a směrem na Herálec. Nad Cikhájem Vjedeme do lesa, po krátkém sjezdu přejedeme řeku Svratku, která je zde zatím potokem, a asi 200 m za ní odbočíme ze silnice vpravo, (viz. mapka) směrem pod Žákovu horu. Po lesní silničce vystoupáme až k průsečíku s červenou tur. zn. Tady se hodí udělat si krátkou občerstvovací zastávku, protože jsme právě dospěli k rezervaci s pralesem a můžeme se něco dozvědět na stanovišti naučné stezky, kterou právě protínáme. Dál pojedem po silničce do kopce až ke křižovatce se zelenou tur. zn. Tento úsek (na mapce červeně) nedoporučuji jet obráceně, protože z kopce byste ho prohučeli, ani byste si nevšimli, že projíždíte zajímavým lesem. Pokračujeme po zelené směrem na jihovýchod. Kdyby se někdo rozhodl jet doleva směrem na Kocandu, pozor na nebezpečné sjezdy po nepříliš kvalitním asfaltu. Když po zelené dorazíme na křižovatku pod Fryšavským kopcem, kde se připojí modrá, opustíme značky doleva. Na další křižovatce bychom mohli zase vlevo a po zelené na Fryšavu, nebo pojedeme podél modré na Tři Studně. Přes Hudeckou a Brožovu skalku se na kole jet nedá. Ze Třech Pump do Žďáru to vezmeme přes Sklené, Počítky a Vysoké. Můžeme se ještě cestou stavit na kótě 781 nad Skleným kde si letos postavili myslivci nový posed skoro na vrcholu, takže nám udělali príma rozhledničku. Celá trasa měří něco kolem 35 km po silnicích sjízdnosti 1, místy až 2.

15.7. -č.8 Na Rosičku. Na jednom z charakteristických vrchů byla nedávno po letech obnovena rozhledna. Je na společném stožáru s telekomunikačními anténami, ale její návštěva stojí za to. Zatím je stále volně přístupná. Až zjistím jaký bude příští režim, tak Vás budu informovat. Ze Žďáru se tam cyklisté mohou dostat několika cestami. Začnu od severu na jih. Ta první je na popis nejsnažší: Ze Žďáru až pod rozhlednu přes Hanry n. S. a Sázavu stále po značené Posázavské cyklostazce. Další možností je hlavní silnice do Sázavy (č. 18 nebo 150-jak kdo chce) a potom jako u předchozí cesty. Tu nedoporučuji, i když má zajímavý profil a dobrou sjízdnost, protože je tu provoz silnice 1. tř. a na silnici málo místa. Další možností je odbočit vlevo po žluté tur. zn. z této silnice už na kopci za Hamry na kótě 594,2. Odtud přes Českou Mez do obce Rosička a na stejnojmený kopec. Nejvíc doporučuji od Žďasu po modré až ke křížku, potom po žluté na kótu 580,3 a dále po silnici na Českou mez a Rosičku. To je po lesní asfaltce a potom po silnici 3. tř., kde potkáte nejmíň aut, celkem asi 8 km. Nedoporučuji jet po modré kolem Babínského a Matějovského ryb. To není cesta pro kola, ale pěší stezka houštinami a bažinami přes rezervaci. Poslední možnost je směrem na Jihlavu po silnici 2., tř na Radonín, Budeč a Nové Veselí. Odtud po silnici 3. tř. Na Matějov a Rosičku. Tahle možnost je nejdelší - asi 12 km. Kterou cestu si vyberete, je na Vás. Já bych tam a zpět volil vždy jinou. Z rozhledny je kruhový výhled s nejvzdálenějším viditelným bodem - Melechovem u Světlé n. S.

28.5. -č.7. Lesem na Ranská jezírka. Čas už pokročil, máme něco najeto, tak můžem přitlačit na pilu i u rodiného výletu. Začátek výletu bude stejný jako u výletu č.4 k Dářku. Pod Kamenným vrchem na kótě 640,9 ale neodbočíme doprava, nýbrž budeme pokračovat po asfaltce dále. Zavede nás po asfaltu se sjízdností st.1 až na silnici z Vepřové do Radostína. (kóta 631,6) Pojedeme směrem na Radostín až k odbočce doleva. Na chvilku se zhorší kvalita asfaltu a po 2 km se napojíme na zelenou a pak i na modrou tur. zn. Jedem až ke křižovatce s červenou. Tam najdeme vpravo od cesty krásná jezírka vzniklá důlní činností, která jsou tu nazvaná jako Borovská. Každý jim asi říká jinak. To jim ale neubírá na zajímavosti. Pokračovat budeme po červené značce k severovýchodu ke koupališti Řeka na Starém Ransku. Po osvěžení se vydáma  na Krucemburk, z něj na Hlubokou, tam si vyšlápnem krásnou serpentinu a ohlédnem se zpět na Řeku. Na křižovatse se silnicí od Radostína se dáme vpavo a dostaneme se na trasu, po které jsme přijeli. Doporučuji pod Kamenným vrchem odbočit  na kótě 640,9 vlevo a potom po červené zajet ještě na Vagón jako u výletu č.4 zmíněného na začátku. Celé to dá ke 40 km lesem v chládku, kde vítr nefouká po silničkách s dobrou sjízdností. Kromě zajížďky k Vagónu, která má sjízdnost st. 2-3.

20.5. -č.6. Po trase Závodu míru. Tenhle výlet je spíš pro sportovně založené silničáře. Celý vede po silnicích se sjízdností 1, ale nevyhýbá se kopcům. Část trati z Nového Města na Moravě do Žďáru nad Sáz. vede po silnici 1. tř. Kdo zvolní tempo natolik, aby neměl krev v očích, uvidí i mnohé z krásné krajiny. Sportovně "nejvýživnější" je úsek z Jimramova nad Koníkov a ze Žďáru do Skleného. Tam byly také horské prémie. Turistům doporučuji stavit se na kótě 780,0 (Kamenice) nad Roženeckými Pasekami, na Vávrově skále nad Pohledcem a na Sykovci u Třech Studní si můžete dobře zaplavat. Nesnažte se držet průměr který měli závodníci, protože byste z toho ježdění nic neměli. Délku trati si zvolte sami individuálně, předpokládám, že to nepojedete celé až z Olomouce.

7.5. -č.5. Na hřeben Žďárských vrchů. Když vyjedeme ze Žďáru na severovýchod po silnici z Vysočan kolem Gruntu a Hrázek přes Vysoké a Počítky do Skleného, musíme se připravit na stoupání s převýšením skoro 180 m. Je to slušný sportovní výkon, výkonní cyklisté to zvládnou pod 30 minut, ale turista si smí i popojít pěšky. Odměnou nám ale bude i to, že se dostaneme na 1. z hřebenů Žď. vrchů, který se odtud táhne přes Rokytno a Studnice až na Roženecké paseky. Je vysoký a často není zalesněný, takže se odtud můžeme porozhlédnout. Dosud jsme jeli po silnici se sjízdností 1 a teď se dáme na polňačku se stupňem 3. Odbočíme na ní nad Skleným, v nejvyšším bodě silnice doprava na JV směrm do Vlachovic. Po několika desítkách metrů opustíme kolo a popojdeme na nedaleký vrchol. (781,0) Výhled odtud patří k nejkrásnějším, které znám. Nebudeme ale ničit zemědělské kultury na soukromých pozemcích, přes které půjdem. Při rozhlížení z vrcholu můžem nabrat síly po náročném stoupání ze Žďáru. Potom budeme pokračovat směrem na Vlachovice. Další pozoruhodné místo rozhledu bude za lesem před Vlachovicemi. (kóta 776,4 - Tři smrky) Když se nabažíme pohledy do krajiny, sjedeme s kopce kolem Ski hotelu do Nového Města n. M. a odtud zpět do Žďáru. Nedoporučuji jezdit po hlavní (č. 18), ale jet po okreskách přes Slavkovice, Veselíčko a Mělkovice. Kromě toho, že se vyhneme nepříjemně hustému provozu rychlých vozů, umožní nám tato malá zajížďka navštívit pozoruhodnou hospodu na Veselíčku. Naproti vlakové zastávce je krčma stojící na hlavním evropském rozvodí. Voda ze severní strany střechy teče do Staviště, Sázavy a Severního moře, z jižní do Bobrůvky, Svratky a Černého moře. Okruh se dá jet samozřejmě i z Nového Města buď stejným směrem, nebo obráceně. Celkem je to necelých 30 km.

29.4. -č.4. Na Dářko a do Vagónu.  A tentokrát pojedeme zase ze Žďáru a to na sever. Zajedeme po cyklistické stezce k Piláku a po zelené tur. zn. pojedeme od hráze kolem studánky s pramenitou vodou pod Salvátorem, pod Adamovým kopcem svěrem k Račínu po lesní silničce. Nepojedeme ale až k vrchu Vápenice (628,4), ale před potokem Nížkovka odbočíme po prudkém sjezdu vpravo pořád po sfaltce, kdežto značka jde rovně a do bláta. Mírným táhlým stoupáním až k silnici z Polničky do Račína, tu pod Kameným vrchem křižujeme a rovně po kvalitní asfaltce až ke kótě 640,9. Tady v prudké levé zatáčce sjedem ze silničky doprava a dojedeme s kopce na červenou tur. zn. k Železnému ryb. Doleva to máme asi 1,5 km k Dářku. Od něj se potom vrátíme po červené značce cestou se sjízdností 2-3 až do Polničky. Tam hned první objekt který potkáme (restaurace Vagón) je hojně využíván cyklisty k zastávce. Odtud se zpět do Žďáru vydáme po silnici kolem Piláku a před Tokozem na parkovišti se znovu napojíme na cyklistickou stezku. Celkem asi 19 km, nepříliš zvlněným terénem v klidu bez provozu. Polnička je teď rozkopaná, ale na kole se tam projet dá.

28.4. -č.3. Do Křížovic. Tentokrát už to bude delší. Pojedeme za kulturou. Zítra zahajují sezónu v krásné galerii. Cestu si můžeme zkrátit vlakem. Zajedeme do Bystřice n. P., všechny vlaky na trati Tišnov-Žďár, přes Bystřici a Nové M. n. M., (stará Tišnovka) nám svezou kolo za 16 Kč. V Bystřici vystoupíme na nejvyšším bodě výletu a pokračovat budeme převážně z kopce. Vydáme se z nádraží směrem k Bystřici a po 1 km vpravo a po 400 m vlevo na Věchnov. Tady narazíme na modrou tur. zn.  a vyjedeme na mapu okolí Brna Svratecko. Stále po modré úzkou lesní silnicí přes Kovářovou s výhledy do údolí Svratky, dlouhým sjezdem až do Nedvědice. Tam se dáme proti proudu Svratky a po kilometru doprava na Skorotice a Křížovice. Kdo tam nebyl, bude překvapen. Po návštěvě galerie, (otevřeno jen o víkendech) není vhodné pokračovat po modré do Doubravníku, pokud nemáte sjezdový speciál a sebevražedné sklony. Sjedeme zpět do Skorotic, odbočíme vlevo na Černvír a odtud můžeme zase do Nedvědice nebo Doubravníku na vlak. Celá trasa má sjízdnost 1 místy 2, v kopcovitém terénu, ale převážně dolů, kromě výjezdu z Nedvědice do Křížovic. (180 m převýšení na 5ti km) Celková délka asi 23 km.

22.4. -č.2. Na Matějovák. Na druhý krátký výlet vyjedeme od Žďasu po modré značce. Kolem učiliště do lesa po lesní asfaltce sjízdnosti stupně 2 až na křižovatku cest U křížku. Odtud stále rovně po žluté až na kótu 580,3 kde přijedeme téměř až k selnici na Českou mez. Tam zatočíme doleva a stále rovně pojedeme na jih přes Babín až na břeh Matějovského rybníka. Tady se sjízdnost zhorší na stupeň 2-3. Cestou budem křižovat zajímavou rovnou nezpevněnou cestu, která prý sloužila panstvu na rajtování koní. Na břehu Matějováku narazíme na naučnou stezku kolem přírodní rezervace zrovna v místě, kde je vybudovaná dřevěná vyhlídka na rybník. Odtud lze pěkněsledovat ptáky na rybníce. Můžem se odtud vydat pěšky kousek na jednu či druhou stranu po naučné stezce. S kolem se po ní ale raději vydávat nebudem, protože je místy nesjízdná a napáchali bychom v rezervaci zbytečné škody. Na zpáteční cestě můžeme U křížku odbočit doleva a kolem Hlubočáku se vrátit přes chatařskou osadu u Hamrů, nebo si při přejezdu potoka Šabravy odbočit vpravo ke Křiváku. Tento výlet má asi 10 km a vede lesem po cestách s minimálním převýšením. Plánek tras 1 a 2.

20.4.2001 -č.1. Přes Rozštípenku na Konec světa. Je jaro, počasí nám zatím letos nepřeje, tak začneme krátkým výletem, který ale nepostrádá atraktivnost. Vyrazíme ze Žďáru na západ. U Benzinky OMV se dáme vpravo a sjedeme do Hamrů n. S. Hned nakraji po pravé straně mineme občerstvovací stanici - "zahrádku" s nápoji a něčím dalším, kterou můžeme využít, až se tudy budeme vracet v teplejších dnech, kdy už bude otevřeno. Pojedeme stále rovně a u vlakového nádraží v Hamrech si můžeme udělat první vlastivědnou zastávku. Zatočíme doleva k bývalému kulturáku necháme za ním zamčená kola a nachvíli si odskočíme lesem dolů z kopce k řece Sázavě. Vpravo po toku najdeme jez a začátek náhonu na mlýn. Ten už tam sice dnes není a náhon využívá jen soukromá elektrárna, ale sám náhon je zajímavý tím, že protéká skálou stojící na pravém břehu řeky. Skálou je prokopána šachta jejíž ústí je několik desítek metrů od jezu. Druhou stranu tohoto tunelu najdeme, když skálu obejdem kolem řeky nebo i vrchem. Když jsem toto dílo objevil, žasl jsem nad vynalézavostí a pracovitostí našich předků. Potom se vrátíme ke kolům a budeme pokračovat dál. U penzionu Najdek, který stojí na místě toho mlýna, kterému sloužil náhon ve skále (dobře tu vaří), odbočíme ze silnice vlevo a po červené turistické značce přejedeme řeku na levý břeh po železném mostě pro pěší. Po lesní cestě s červenou tur. zn. se sjízdností stupně 2 až 3 se dostaneme až pod Rozštípenou skálu. Stroje můžeme opět opustit, o kousek dál přejít řeku a vyjít až na skálu. Bycikly na louce budou stále v dohledu. Když se vrátíme, převedeme kola po velkých kamenech, které tu nahrazují most, opustíme červené značení a pokračujeme k mlýnu, jehož náhon začíná pod Rozštípenkou. V pravo od něj je v lese tahle hromada kamení. Ten je technickou památkou. Za ním narazíme na žulový lom, kde dnes má někdo pěkně upravené tábořiště s totemem. Po cestě která vede z lomu, vyjedeme do kopce a podél železniční trati se vrátíme na červenou značku. Tato část cesty je nejnáročnější fyzicky i na sjízdnost cesty. Od lomu překonáme asi 50m převýšení po slušné polní cestě s pěknými výhledy na řeku. Když narazíme na červenou značku přejedeme po mostě přes železniční trať ze Žďáru na Havl. brod, kde se ukáže zajímavý pohled z výšky na trať ubíhající k západu po rovné linii do dálky pod Peperek. Pocestě pokračujeme až na Konec světa, kde celník ve strážní budce hlídá historickou zemskou hranici Čechy - Morava. Vydáme-li se z Konce světa do kopce po žluté tur. zn., najdeme na kraji lesa pár desítek metrů vpravo od silnice zajímavý historický hraniční kámen se znaky nějakých panství.
Z Konce světa se potom můžeme vrátit po silnici na Šlakhamry a Najdek zpět. Celá tato trasa má necelých 9 km od Žďáru zpět k němu.